SUTE DE PROCURORI ȘI JUDECĂTORI CONTESTĂ DECIZIA POLITICĂ LUATĂ DE CCR DE DEMITERE A PROCURORULUI ȘEF DNA… MASS-MEDIA TACE… DAȚI MAI DEPARTE ARTICOLUL DE PE SITE-UL EPOCH TIMES…

Decizia CCR. Sute de procurori şi judecători iau atitudine! Declaraţie fermă a magistraţilor

Garantarea sistemului judiciar a fost una dintre condiţiile pentru aderarea la UE, aşadar o abordare involutivă a statutului magistratului procuror nu poate să constituie altceva decât o încălcare a angajamentelor asumate de statul român, reamintesc procurorii şi judecătorii.

Justiţia
Justiţia (Shutterstock)
500 de procurori din toate parchetele, zeci de judecători şi auditori de justiţie au semnat o declaraţie ca reacţie faţă de decizia prin care CCR a decis că preşedintele Iohannis este obligat să dea curs cererii ministrului Justiţiei şi să o revoce pe şefa DNA, relatează G4Media. O astfel de decizie – au opinat specialişti şi profesionişti ai domeniului – practic îl face pe ministrul Justiţiei, personaj numit politic, stăpân discreţionar pe cariera procurorilor.

Aşadar, în contextul pronunţării acestei decizii, magistraţii cer tuturor instituţiilor abilitate şi tuturor factorilor de decizie ”să respecte principiile de funcţionare ale Uniunii Europene, să faciliteze îndeplinirea obligaţiilor internaţionale asumate de România şi să ţină cont că respectarea statului de drept şi a independenţei sistemului judiciar este un punct important în materia cooperării internaţionale şi a capacităţii României de a fi un partener de dialog în relaţie cu celelalte state membre, atât în ceea ce priveşte cooperarea în materie penală cât şi cooperarea în materie civilă”.

Redăm declaraţia integrală, potivit G4Media

Subsemnaţii, procurori în cadrul Ministerului Public, cu respectarea principiului separaţiilor puterilor în stat şi a obligaţiei de rezervă, luând act de discuţiile publice privind atribuţiile şi activitatea procurorilor precum şi de aspectele inserate în minuta Deciziei Curţii Constituţionale a României din data de 30 mai 2018,

Având în vedere Principiile de la Bangalore care permit magistraţilor să îşi exprime liber opiniile atunci când le este afectată independenţa sau când există riscul de a se aduce atingere separaţiei şi echilibrului puterilor în stat,
Ţinând cont de standardele impuse de Principiile Naţiunilor Unite privind rolul procurorului, adoptate la Havana în 1990, Recomandarea Consiliului Europei (2000)19 privind rolul procurorului în sistemul de justiţie penală, Standardele de responsabilitate profesională şi declaraţia privind obligaţiile şi drepturile procurorilor, adoptată de Asociaţia Internaţională a procurorilor la 23 aprilie 1999, Raportul Comisiei de la Veneţia privind standardele europene în ceea ce priveşte independenţa sistemului judiciar (CDL_AD(2010)040) adoptat la data de 17-18 decembrie 2010, Avizul nr. 9 (2014) al Consiliului Consultativ al Procurorilor Europeni (Carta de la Roma)

Considerând că statul român înţelege să îşi îndeplinească obligaţiile internaţionale asumate cu privire la independenţa sistemului judiciar şi apărarea statului de drept şi să respecte regulile impuse de Uniunea Europeană şi Consiliul Europei precum şi de celelalte organizaţii internaţionale din care România face parte

înţelegem să ne asumăm la nivel individual prezenta declaraţie de principiu:

Activitatea noastră se va derula întotdeauna în conformitate cu rolul constituţional prevăzut de art. 131 alin. (1) din Constituţia României, apărând interesele generale ale societăţii, ordinea de drept precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor. Respectăm competenţele Ministrului Justiţiei privind politica penală a statului precum şi atribuţiile concrete în anumite domenii, dar aceste competenţe nu validează în niciun fel implicarea factorului politic în modul de instrumentare şi soluţionare a cauzelor penale. Ministrul Justiţiei nu are şi nu va avea nicio implicare şi niciun rol în activitatea noastră profesională ori în vreo cauză penală său civilă pe care o avem spre soluţionare sau la care participăm în calitate de reprezentanţi ai Ministerului Public.

Singura instituţie care gestionează cariera procurorului şi singurul garant al independenţei procurorilor este Consiliul Superior al Magistraturii, conform art. 1 alin. (2) din Legea 304/2004, Ministrul Justiţiei neavând şi neputând să aibă niciun fel de rol sau implicare în cariera individuală a procurorului, acest principiu neputând să fie modificat prin inserarea unei alte sintagme în decizia Curţii Constituţionale, instituţie ce nu are competenţă de legiferare pozitivă. Atragem atenţia că evaluarea profesională a procurorilor şi modalitatea de accedere în funcţie trebuie să aibă la bază sistemul meritoriu, condiţii şi reguli clare şi transparente şi lipsa arbitrariului.

Solicităm tuturor instituţiilor abilitate şi tuturor factorilor de decizie să respecte principiile de funcţionare ale Uniunii Europene, să faciliteze îndeplinirea obligaţiilor internaţionale asumate de România şi să ţină cont că respectarea statului de drept şi a independenţei sistemului judiciar este un punct important în materia cooperării internaţionale şi a capacităţii României de a fi un partener de dialog în relaţie cu celelalte state membre, atât în ceea ce priveşte cooperarea în materie penală cât şi cooperarea în materie civilă.

În susţinerea prezentei declaraţii de principiu aducem aminte că garantarea independenţei sistemului judiciar a fost una dintre condiţiile impuse în vederea aderării la Uniunea Europeană, context în care au fost adoptate modificări în pachetul de legi privind sistemul judiciar, în mod specific garantarea independenţei şi stabilităţii procurorului, prin modificarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Legea 303/2004 (”Procurorii numiţi de Preşedintele României se bucură de stabilitate şi sunt independenţi, în condiţiile legii”). Obligaţia României în ceea ce priveşte statul de drept şi garantarea independenţei sistemului judiciar s-a menţinut şi ulterior momentului aderării, fiind unul dintre criteriile avute în vedere în evaluările MCV astfel încât nu putem consideră că o abordare involutivă a statutului magistratului procuror poate să constituie altceva decât o încălcare a angajamentelor asumate în calitate de stat membru.

De asemenea, atragem atenţia că Regulile de la Havana privind rolul procurorului, adoptate de Naţiunile Unite în 1990, prevăd obligaţia statelor de a se asigură că procurorii îşi pot exercita funcţia fără a fi expuşi intimidărilor, hărţuirilor şi interferenţelor.

Ca membru al Consiliului Europei, statul român trebuie să ia în considerare şi să respecte avizele internaţionale, în acest sens în Carta de la Roma fiind prevăzute că standarde şi principii europene referitoare la activitatea procurorilor următoarele aspecte: ”Independenţa şi autonomia Ministerului Public constituie un corolar indispensabil pentru independenţa justiţiei. Procurorii ar trebui să fie autonomi în luarea deciziilor şi ar trebui să îşi îndeplinească sarcinile în afara oricăror ingerinţe şi presiuni externe, conform principiilor separaţiei puterilor şi responsabilităţii”

Independenţa procurorului şi imparţialitatea procurorului sunt două elemente esenţiale în standardele internaţionale, fiind privite ca puncte cheie în materia drepturilor omului, având o latură instituţională cât şi una individuală. Independenţa şi imparţialitatea magistratului procuror nu sunt beneficii personale ale acestuia ci garanţii necesare pentru îndeplinirea funcţiei pe care Ministerul Public o are în structura statului de drept, respectiv de autoritate care asigură aplicarea legii penale, în numele şi în beneficiul societăţii şi a interesului public, ţinând cont de drepturile individuale ale cetăţenilor şi de necesitatea asigurării unui sistem de drept penal efectiv. (Recomandarea (2000)19 a Consiliului Europei, paragraful 1)

Atât Recomandarea Consiliul Europei cât şi Raportul Comisiei de la Veneţia subliniază necesitatea de a asigura proceduri transparente şi corecte, fără influenţe politice, în ceea ce priveşte accederea în profesie, sistemul de promovare şi activitatea procurorului. Astfel, procedurile care garantează o selecţie corectă a procurorilor şi cele care protejează procurorul de la o revocare arbitrară constituie aspecte importante în garantarea independenţei procurorului. Nu există niciun beneficiu în crearea unui sistem care doar aparent procurorul este independent dacă acţiunile practice tind spre o implicare a factorului politic în activitatea judiciară.

În acest sens, Comisia de la Veneţia a subliniat că independenţa procurorului constituie un mecanism prin care se previne interferenţa factorului politic sau de orice altă natură în activitatea de urmărire penală iar statele trebuie să asigure cadrul necesar în care deciziile procurorului să fie luate în mod imparţial şi corect, la fel cum judecătorului îi este cerut să acţioneze corect şi imparţial fără a fi supus presiunilor altor factori externi.

Raportul Comisiei de la Veneţia privind independenţa judiciară subliniază că ”Trebuie efectuată o distincţie clară între interesul persoanelor care deţin puterea în cadrul statului şi interesul general. Presupunerea că cele două aspecte se suprapun este prezentă în multe state europene. În mod ideal exercitarea funcţiilor ce vizează interesul general nu trebuie combinată sau confundată cu funcţiile ce vizează interesele puterii executive dintr-un anumit moment, cu interesele altor instituţii sau chiar cu interesele vreunei formaţiuni politice.” Având în vedere atribuţiile legale ale Ministerului Public, prevăzute atât la nivel constituţional cât şi la nivelul celorlalte instrumente legale, subliniem că în calitate de procurori rolul nostru este să apărăm interesul public, înţeles ca interesul cetăţenilor într-un stat democratic, rol pe care îl vom exercita, în mod independent şi imparţial, indiferent de contextul vremelnic.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Un gând despre „SUTE DE PROCURORI ȘI JUDECĂTORI CONTESTĂ DECIZIA POLITICĂ LUATĂ DE CCR DE DEMITERE A PROCURORULUI ȘEF DNA… MASS-MEDIA TACE… DAȚI MAI DEPARTE ARTICOLUL DE PE SITE-UL EPOCH TIMES…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s